tirsdag den 19. juli 2011

Knækbrød + dadelkugler




Opskrift på knækbrød:

100 gram rugmel
200 gram hvedemel
2 tsk bagepulver
2 tsk salt
150 blandede kerner (vi brugte; græskarkerner, solsikkekerner, sesam og hørfrø)
1/2 dl rapsolie
2 1/2 dl vand

Mix det hele. Rul det ud på et stykke bagepapir (så tyndt som muligt)(husk et stykke bagepapir oven på + lidt mel - se billede 1)
Skær det i de ønskede størrelser - se billede 2
Bag ved 180 grader i 15-20 min til de er sprøde
Lad dem hvile på en rist til de er kølige og knæk dem derefter fra hinanden.

De smager vildt godt og det er altså super nemt! :-)






Jeg har bagt med min mor i dag, derfor er denne opskrift ikke så præcis. Den ligger bare i min mors hoved og er sådan lidt på "gefühl", men vi prøver:

halv mandel
halv dadelmasse (dadelmassen som i kan se på billede 1, kan købe i de fleste indvandrer grønthandlere til ca 25 kr for en stor klump)
kakaopulver (ren kakao) (en god sjat, men smag det til efterhånden)
Vanillepulver (evt fra en vanillestang)
Noget væske (vi har brugt appelsinjuice - det gav en rigtig lækker smag)
Kokos

Blend mandlerne først og tilsæt derefter resten. Rul massen til kugler og rul i kokosmel.
Fantastiske lækre kugler der minder lidt om havregrynskugler.

Hos min mor er vi begyndt på at holde os til de gode rene råvarer, så alt er rent og øko :-) Selvom det er sundt, er det ikke slankende hvis man spiser det i store mængder, men jeg har tænkt mig, at erstatte mit slik med dadelkugler og andre lækkerier. Min mor har givet mig flere andre fif som jeg måske skulle vise jer :-)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...